Competitie

Zakelijke rivaliteit is niets nieuws. Pepsi concurreert al met Coke zo lang als iemand zich kan herinneren. Marvel Comics en DC Comics botsen al heel lang met elkaar en hebben een fanbase die elkaar evenzeer haat.

En dan is er nog McDonald’s versus Burger King. Rivaliteit in het zakenleven is noodzakelijk. In sommige gevallen is een beetje concurrentie gezond voor zowel het bedrijf als zijn klanten.

Dit artikel wil een antwoord geven op de vraag waarom concurrentie belangrijk is in het bedrijfsleven en hoe consumenten daarvan kunnen profiteren.

Belang van economische concurrentie op de markt

De federale antitrustwetten van de Verenigde Staten hebben tot doel de concurrentie te beschermen, hetgeen aantoont hoe belangrijk “concurrentiebevorderend” gedrag is op de markt.

Het is belangrijk dat ondernemingen, vooral die welke op de open markt opereren, concurreren om consumenten goederen van hoge kwaliteit tegen een lagere prijs te leveren.

Want zonder concurrenten:

  • De industrie zou minder concurrerend zijn.
  • Goederen en diensten zouden van mindere kwaliteit zijn en dan tegen hogere prijzen op de markt worden gebracht
  • Ondernemingen zouden niet gemotiveerd zijn om naar uitmuntendheid te streven en zo efficiënt mogelijk te werken.
  • Innovatie en vooruitgang zouden niet worden nagestreefd.
  • Gebrek aan angst om een verkoop aan een concurrent te verliezen, hetgeen leidt tot slechte verkooppraktijken en klantenservice.

Al deze factoren resulteren in een markt met aanbiedingen die niet aan de normen voldoen en toch duur zijn. Aldus de belangrijke rol die concurrenten spelen.

Met goede rivaliteit tussen bedrijven worden banen en bedrijven gered en wordt de koopkracht van consumenten beschermd.

Bovendien opent het deuren voor individuen en aspirant-ondernemers om de markt te betreden.

Maar er zijn altijd twee kanten aan het verhaal.

De vele gezichten van concurrentie in het bedrijfsleven

Als bedrijf concurreert u waarschijnlijk op verschillende vlakken met andere bedrijven in uw sector.

Kwaliteit van producten en/of diensten
Wat is een betere manier om te verkopen dan de kwaliteit en de kenmerken van wat u aanbiedt aan de man te brengen?

Dit is waar u consumenten en potentiële kopers vertelt hoe uw goederen beter zijn dan die van de concurrentie.

In deze mate van rivaliteit ontstaan grote ideeën en innovaties. Een goed voorbeeld zijn apparaten die energie-efficiënter zijn dan andere merken.

U kunt uw diensten zelfs op de markt brengen als een pakket voor de prijs van één, waarbij meer inbegrepen is dan bij uw concurrenten.